Hogyan gyakoroljunk? Ez a kérdés mindenkit “utolér” előbb vagy utóbb aki zenét tanul. Miért van az, hogy két nagyjából egyforma képességű növendék közül akik ráadásul kb. egyforma mennyiségű időt fordítanak gyakorlásra az egyik sokkal jobban halad mint a másik? A válasz a gyakorlás hatékonyságában van. Gyakori hiba amit én is állandóan tapasztalok, hogy nem a mennyiséggel hanem a minőséggel van a baj. Egy darab gyakorlása során az adott gyakorlatban vannak “problémás” részek -ezek néha csak pár hang vagy egy rövidebb szakasz- aminek a megoldása nehezebb feladatnak tűnik mint a többi rész. Sokszor látom, hogy amikor valaki ehhez a szakaszhoz ér- és természetesen itt elakad, visszamegy a mű elejére és újra kezdi, mely ugyanazt eredményezi: ismételt kudarcot. Ha ezt a folyamatot valaki többször is megismétli azt éri el, hogy soha nem lesz rendben ez a rész ráadásul tudattalanul is begyakorol néhány rossz szokást amit később nehéz lesz semlegesíteni. Ezért mondom mindig, hogy gyakorolni is meg kell tanulni, különben nagy mértékben rontjuk saját hatékonyságunkat ami egy idő után folyamatos frusztrációhoz vezethet. Hogy ezt a gyakori hibát hogyan tudjuk elkerülni erről egy későbbi írásomban ejtek néhány szót.